Przebarwienia hormonalne – jak sobie z nimi radzić?

27. 6. 2024 · 5 minut czytania

Borykasz się z przebarwieniami hormonalnymi skóry? Podpowiadamy, jak możesz sobie z nimi poradzić. Tłumaczymy, jakie badania hormonalne może zalecić Ci lekarz.

Aleksandra Dziura
Przebarwienia hormonalne – jak sobie z nimi radzić?

Przebarwienia stanowią częsty problem dermatologiczny. Wielu osobom wydaje się, że powstają wyłącznie w konsekwencji nadmiernego opalania i braku ochrony przeciwsłonecznej. Tymczasem ich przyczyną mogą być również zmiany hormonalne. Często doświadczają ich kobiety w ciąży, okresie okołomenopauzalnym, a także osoby z chorobami endokrynologicznymi. W artykule omawiamy przyczyny przebarwień hormonalnych i podpowiadamy, jak sobie z nimi radzić.

Przebarwienia hormonalne – przyczyny

Przebarwienia na twarzy to miejscowe zmiany koloru skóry. Mogą mieć różną wielkość, kształt, a także różnić się intensywnością barwy. Ich bezpośrednią przyczyną są zaburzenia produkcji melaniny, czyli naturalnego barwnika występującego w skórze. U podłoża tego problemu często leżą zaburzenia hormonalne, które wpływają na produkcję melaniny, ale również na:

• Nawilżenie skóry,
  • Produkcję sebum,
  • Funkcjonowanie bariery ochronnej,
  • Mikrobiom skóry,
  • Skłonność do powstawania niedoskonałości.

Nie da się więc zaprzeczyć, że gospodarka hormonalna jest ściśle powiązana z wyglądem i kondycją skóry, a przebarwienia mogą być konsekwencją zachwiania równowagi hormonalnej. Wśród przyczyn przebarwień hormonalnych warto wymienić przede wszystkim:

• Zaburzenia pracy tarczycy (niedoczynność, nadczynność),
  • Zaburzenia związane z układem rozrodczym (nieprawidłowa produkcja hormonów płciowych, głównie estrogenów),
  • Nieprawidłową pracę przysadki mózgowej, która wydziela m.in. prolaktynę,
  • Nieprawidłową pracę nadnerczy, czyli gruczołu produkującego m.in. kortyzol (hormon stresu),
  • Okres ciąży i karmienia piersią, kiedy poziom wielu hormonów znacząco wzrasta,
  • Okres okołomenopauzalny, podczas którego spada poziom estrogenów.

Przeczytaj też nasz artykuł „Przebarwienia prozapalne”.

Warto wiedzieć..
Przebarwienia hormonalne mogą stanowić również skutek uboczny przyjmowania niektórych leków, a także nieprawidłowo dobranej doustnej antykoncepcji hormonalnej. Warto podkreślić, że przebarwienia hormonalne dotyczą zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jednak ze względu na zmiany hormonalne związane z cyklem miesięcznym, a także z ciążą i menopauzą, kobiety częściej odczuwają ich skutki.
Przebarwienia hormonalne – przyczyny

Przebarwienia hormonalne – co robić?

Obecność przebarwień hormonalnych może być źródłem wielu obaw i stresu, zwłaszcza kiedy zmiany są duże i zlokalizowane w widocznych miejscach. Jeśli zauważyłeś ten problem u siebie, zapewne zastanawiasz się, skąd się wziął i co robić, aby go pozbyć.

• Przede wszystkim pamiętaj, że przebarwienia hormonalne to nie tylko problem natury estetycznej, ale również zdrowotnej. Dlatego warto zacząć od wizyty u lekarza, który obejrzy przebarwienia i przeprowadzi szczegółowy wywiad. Na tej podstawie zaplanuje diagnostykę ukierunkowaną na znalezienie przyczyny. Dzięki jej znajomości łatwiej będzie dobrać skuteczne działania.
  • Bardzo ważna jest odpowiednia pielęgnacja skóry i ochrona przeciwsłoneczna. Działania te pozwolą na zmniejszenie widoczności drobnych przebarwień, a także ograniczenie ryzyka powstawania kolejnych. Stosowanie kremów z wysokim filtrem UV powinno być Twoim codziennym nawykiem, również w mniej słoneczne, pochmurne dni. Sprawdź Iwostin Solecrin Lucidin krem na przebarwienia SPF 50+.
  • W swojej rutynie pielęgnacyjnej uwzględnij kremy na przebarwienia. W ich składzie często występują składniki aktywne o działaniu rozjaśniającym m.in. witamina C oraz antyoksydacyjnym, np. witamina E. Sprawdź:
  • Jeśli nie wiesz, jaki krem wybrać, skonsultuj się z dermatologiem. To bardzo ważne zwłaszcza w przypadku przebarwień, które pojawiły się w ciąży, ponieważ wiele kosmetyków nie może być stosowanych w tym okresie.
  • W walce z przebarwieniami pomocne są również profesjonalne zabiegi kosmetologiczne oraz zabiegi medycyny estetycznej, takie jak peelingi chemiczne, mikrodermabrazja czy laseroterapia. Przed skorzystaniem z nich ważne jest jednak poznanie przyczyny przebarwień hormonalnych, ponieważ wiele chorób jest przeciwwskazaniem do ich wykonania.
  • W przypadku niewielkich przebarwień pomocne mogą być również domowe sposoby na przebarwienia. Popularne są np. okłady z ogórka lub cytryny oraz pasty z sody oczyszczonej. Wiele osób sięga również po zioła likwidujące przebarwienia. Warto jednak podchodzić do nich z rozwagą. Mimo że sposoby te są w pełni naturalne, mogą powodować skutki uboczne, a także wchodzić w reakcje z lekami lub kosmetykami.
Przebarwienia hormonalne – jakie badania?

Aby skutecznie pozbyć się przebarwień hormonalnych, konieczne jest znalezienie ich przyczyny. W przeciwnym razie wszelkie działania będą miały charakter wyłącznie objawowy i trudno będzie całkowicie rozwiązać problem. Diagnostyka hormonalna nie należy niestety do najprostszych, zwłaszcza u kobiet. W różnych fazach cyklu oraz etapach życia obowiązują inne normy laboratoryjne dla hormonów, a wyniki wymagają uważnej interpretacji. Dlatego bardzo ważne jest, aby nie wyciągać pochopnych wniosków na własną rękę, a kwestię diagnostyki oraz wyników badań omówić z lekarzem.

Jakie badania wykonać w przypadku przebarwień hormonalnych? Pomocne mogą być badania laboratoryjne m.in.:

• Insulina,
  • TSH (tyreotropina),
  • fT3 (trójjodotyronina),
  • fT4 (tyroksyna).

To jedne z podstawowych badań, które dają ogólny obraz gospodarki hormonalnej. Dodatkowo lekarz może zalecić zbadanie hormonów płciowych m.in. estrogenów, progesteronu, testosteronu, a także prolaktyny i kortyzolu. Jeśli w wynikach wystąpią nieprawidłowości, wskazane jest rozszerzenie diagnostyki o badania specjalistyczne i obrazowe, np. USG narządu rodnego czy tarczycy.

Podsumowanie

Hormony wpływają na kondycję skóry, a zachwianie ich równowagi może powodować powstawanie przebarwień. Aby sobie z nimi poradzić, konieczne jest przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki, ponieważ znajomość przyczyny problemu pozwala na dobór skutecznego leczenia. Ważna jest również odpowiednia pielęgnacja kosmetykami o właściwościach rozświetlających, antyoksydacyjnych i nawilżających, a także codzienna ochrona przeciwsłoneczna.

Źródła:

1. Rokowska-Waluch A., Kałużyńska K., Chojnicki M., Wpływ zmian hormonalnych zachodzących w organizmie kobiety na stan skóry, Przegl Dermatol, 2009
  2. Czerwonka W., Przebarwienia skóry. Etiologia i leczenie za pomocą lasera, https://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/02/ke2015.2-3.pdf [dostęp: 12.05.2024]
  3. Ostuda (melasma) – przyczyny, objawy, leczenie i zapobieganie, https://www.mp.pl/pacjent/dermatologia/choroby/chorobyskory/170533,ostuda-melasma [dostęp: 12.05.2024]

O autorze
Aleksandra Dziura
Jestem dietetyczką ze specjalizacją kliniczną i sportową oraz copywriterką. Na co dzień zajmuję się edukacją na temat zdrowego stylu życia oraz wpływu codziennej diety na stan zdrowia i profilaktykę chorób. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielę się podczas indywidualnych konsultacji w gabinecie, warsztatów grupowych oraz merytorycznych, ale też przystępnych dla każdego artykułów.
Przeczytaj więcej od tego autora
O autorze