Ból kolan po jeździe rowerem – jak zapobiegać i jak leczyć?

7. 3. 2023 · 5 minut czytania

Doświadczasz bólu kolan po jeździe na rowerze? W naszym artykule znajdziesz wyjaśnienie najczęstszych przyczyn bólu kolan oraz praktyczne wskazówki na temat sposobów jego łagodzenia.

Iwona Bąkowska
Ból kolan po jeździe rowerem – jak zapobiegać i jak leczyć?

Jazda na rowerze to popularna forma aktywności fizycznej przynosząca wiele korzyści zdrowotnych. Niestety, jak każdy sport, może powodować ból i dyskomfort. Jedną z najczęstszych przypadłości występujących u rowerzystów jest ból kolana o różnorodnym podłożu - od przeciążenia mięśni po urazy mechaniczne. W artykule omówimy najczęstsze przyczyny bólu kolana po jeździe na rowerze oraz sposoby na jego uniknięcie lub złagodzenie.

Ból kolan po jeździe na rowerze - przyczyny

Jazda na rowerze ma wiele zalet. Nie tylko poprawia wydolność układu krążenia czy układu oddechowego, ale też wzmacnia i kształtuje mięśnie nóg oraz pośladków. Ruch na świeżym powietrzu dotlenia mózg. Stanowi także znakomity sposób na odstresowanie i wyciszenie, dzięki czemu ma pozytywny wpływ na naszą psychikę. Aktywność często zalecana jest jako forma rehabilitacji po różnego rodzaju urazach. Skąd zatem ból kolan po treningu?

Przyczyn bólu pojawiającego się w trakcie jazdy lub bezpośrednio po niej jest co najmniej kilka. Co ważne, duża część z nich występuje na skutek przeciążenia stawów spowodowanych beztroskim podejściem do treningu i przecenianiem możliwości organizmu. Pomimo że jazdę na rowerze zalicza się do grupy bezpiecznych aktywności, to należy do niej podejść rozsądnie i odpowiednio się przygotować.

Dlaczego po jeździe na rowerze bolą kolana?

Nieodpowiednie ustawienie roweruBolesne konsekwencje pojawiają się na skutek nieprawidłowej wysokości siodełka i kierownicy. To powoduje nienaturalne ułożenie stopy oraz jazdę na mocno ugiętych lub nadmiernie wyprostowanych kolanach. Ból stanowi zazwyczaj pierwszy sygnał wysyłany przez organizm. Zlekceważenie go i kontynuowanie jazdy w złej pozycji tylko pogłebi problem. Może również doprowadzić do przewlekłych zmian zwyrodnieniowych.
Zbyt intensywny treningTo częsta przyczyna kontuzji. Zazwyczaj kończy się klasycznym przeciążeniem tkanek, zwłaszcza po dłuższej przerwie, np. w okresie zimowym. Zanim ponownie wyruszysz na szlak, zadbaj o rozjeżdżenie i wzmocnienie organizmu. Wyczerpujące sprinty lub strome podjazdy poprzedź krótkimi wycieczkami po niezbyt wymagającym terenie.
WychłodzenieKolana są częścią ciała nieosłoniętą tkanką tłuszczową oraz mięśniową, wskutek czego łatwiej narazić je na szybką utratę ciepła. Dodatkowo mięśnie kończyn podczas intensywnej jazdy nagrzewają się, przez co nie czujesz zimna. Jeśli temperatura na zewnątrz spada poniżej 15°C, pamiętaj o odpowiednim zabezpieczeniu kolan. Alternatywą dla spodni z długimi nogawkami są specjalne ochraniacze.
Ból kolan po jeździe na rowerze - przyczyny

Sprawdź popularne kategorie

Ból kolan po jeździe na rowerze - leczenie

Metody leczenia nadwyrężonego i bolącego kolana zależą od częstotliwości i stopnia nasilenia dolegliwości. Przy niezbyt uciążliwym bólu powstrzymaj się od stosowania maści przeciwbólowych czy tabletek przeciwbólowych, ponieważ środki te jedynie maskują problem, przez co trudniej określić zakres przeciążenia.

Poprzez ból w obrębie stawu kolanowego organizm daje znać, że dzieje się coś niedobrego, dlatego nie powinno się go ignorować. Przedłużające lub nasilające się dolegliwości, a także często nawracające bóle kolan mogą być skutkiem nie tylko przeciążenia podczas treningu, ale też poważnych schorzeń lub zwyrodnień. Jeśli pomimo stosowania doraźnych środków i odpoczynku ból nie ustępuje, skonsultuj się ze specjalistą, który zleci podstawowe badania, np. USG lub rezonans kolana. Pomocna może być również wizyta u fizjoterapeuty. Za pomocą dobranych do Twojej indywidualnej sytuacji zabiegów wyeliminuje on stany zapalne i przyspieszy powrót do pełnej aktywności sportowej.

Ból kolan po jeździe na rowerze - leczenie

Ból kolan po jeździe na rowerze - domowe sposoby

Ból kolan po jeździe na rowerze zmniejszysz również domowymi sposobami.

• Do naturalnych i bezpiecznych metod na ból kolana wywołany przeciążeniem stawu należą zimne okłady. Hamują pobudzanie receptorów rejestrujących dolegliwość, a także powstrzymają przewodzenie bólu w nerwach. W tym celu wykorzystaj kostki lodu lub woreczki z mrożonką. Przyłóż chłodny kompres do kolana na ok. 15-20 minut. W razie potrzeby czynność powtarzaj co kilka godzin, aż do ustąpienia bólu.
Ważne!
Przez kilka dni ogranicz intensywne treningi i zadbaj o odpoczynek. Jeżeli jednak lekarz pozwoli, nie rezygnuj zupełnie z aktywności fizycznej. Po ustąpieniu bólu nie planuj od razu długich dystansów po wymagającym terenie. Postaw na stopniowe zwiększanie odległości i obciążenia oraz obserwuj swój organizm.
  • Na ból kolan pomaga również właściwie zbilansowana dieta bogata w substancje odżywcze zwiększające zdolności regeneracyjne i wzmacniające układ kostno-stawowy. Zadbaj przede wszystkim o odpowiednią ilość białka i wapnia, które bezpośrednio wpływają na budowę kości oraz witaminę C, flawonoidy i beta-karoten o działaniu spowalniającym starzenie się stawów. Substancje te znajdziesz między innymi w świeżych warzywach i owocach, nabiale, chudym mięsie, zbożach i warzywach strączkowych. Kluczowe jest też dostarczanie organizmowi kwasów Omega-3, czosnku, oliwy z oliwek i imbiru łagodzących stany zapalne.

Ból kolan po jeździe na rowerze - zapobieganie

Jak jeździć, by uniknąć bólu kolan po rowerze? Jak zapobiegać uciążliwym dolegliwościom?

Ból kolan po jeździe na rowerze - zapobieganie

Podsumowanie

Przeciążenia stawu kolanowego podczas jazdy na rowerze to częsta przypadłość, którą można skutecznie wyeliminować. Dzięki kilku sprawdzonym sposobom każda przejażdżka będzie w pełni zdrowa, a ryzyko kontuzji maksymalnie ograniczone.

Źródła:

1. M. Kmiecik, Wiedza na temat rozgrzewki u osób uprawiających kolarstwo amatorskie, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/252209 [dostęp 11.03.2023 r.]
  2. R. R. Bini, A. F. Bini, Potential factors associated with knee pain in cyclists: a systematic review, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5973630/ [dostęp 11.03.2023 r.]
  3. A. K. Althunyan, M. A. Darwish, M. M. Abdel Wahab, Knee problems and its associated factors among active cyclists in Eastern Province, Saudi Arabia, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5248430/ [dostęp 11.03.2023 r.]
O autorze
Iwona Bąkowska
Copywriterka specjalizująca się w branży beauty, tematach około zdrowotnych i szeroko pojętej pielęgnacji ciała. Składy kosmetyków nie mają przede mną tajemnic. Zdobytą wiedzę przekazuję w postaci wartościowych i merytorycznych artykułów. W wolnych chwilach pochłaniam kolejne książki, eksperymentuję kulinarnie i uczę się języka włoskiego.
Przeczytaj więcej od tego autora
O autorze